خرید لوازم برای Home Office و بازگشت بخشی از مالیات در آلمان
در آلمان، هزینههایی که برای Home Office انجام میدهید، تحت شرایطی میتوانند بهعنوان Werbungskosten (هزینههای شغلی) یا Betriebsausgaben (هزینههای کسبوکار) در Steuererklärung (اظهارنامه مالیاتی) منظور شوند.
۱. چه لوازمی را میتوان در اظهارنامه مالیاتی ثبت کرد؟
برخی از مواردی که میتوانید در مالیات خود اعلام کنید عبارتاند از:
میز و صندلی ارگونومیک
مانیتور، لپتاپ، کیبورد، موس
هدفون و لوازم جانبی مانند Docking Station
پرینتر، اسکنر و کارتریج
روشنایی مخصوص کار (مثلاً لامپهای LED برای میز کار)
نرمافزارهای موردنیاز برای کار
هزینه اینترنت و تلفن تا حد مشخصی
۲. شرایط بازگشت مالیات برای لوازم خریداریشده
اگر قیمت وسیلهای کمتر از 800 یورو (بدون مالیات بر ارزش افزوده) باشد، میتوانید هزینهی کامل آن را در همان سال از مالیات کسر کنید.
اگر قیمت وسیلهای بیشتر از 800 یورو باشد، باید هزینهی آن را بهصورت استهلاک (Abschreibung) در طی چند سال تقسیم کنید. (مثلاً یک لپتاپ طی ۳ سال).
۳. بازگشت مالیات برای اتاق کار در خانه (Home Office Pauschale)
اگر یک اتاق جداگانه و صرفاً برای کار در خانه داشته باشید، میتوانید هزینههای مربوط به آن (اجاره، برق، گرمایش و غیره) را تا سقف 1.260 یورو در سال اعلام کنید.
اگر Home Office شما اتاق مستقلی ندارد و در فضای مشترک خانه کار میکنید، میتوانید از Home-Office-Pauschale استفاده کنید که مبلغ آن 6 یورو در روز کاری (حداکثر 210 روز = 1.260 یورو در سال) است.
۴. نحوه ثبت در اظهارنامه مالیاتی
هزینهها را در فرم Anlage N (برای کارمندان) یا Anlage EÜR (برای فریلنسرها) وارد کنید.
فاکتورها و رسیدهای خرید را نزد خود نگه دارید، زیرا Finanzamt ممکن است مدارک را درخواست کند.
اگر از برنامههایی مانند ELSTER یا نرمافزارهای مالیاتی استفاده کنید، روند ارسال اطلاعات سادهتر خواهد بود.
۵. آیا خرید این لوازم همیشه از مالیات کسر میشود؟
اگر کارفرمای شما هزینهی این تجهیزات را پرداخت کرده باشد، دیگر نمیتوانید آن را در مالیات خود اعلام کنید.
لوازم باید مستقیماً برای کار مورد استفاده قرار گیرند، نه برای مصارف شخصی.
جمعبندی: اگر برای Home Office تجهیزات میخرید، بهتر است فاکتورها را نگه دارید و آنها را در Steuererklärung ثبت کنید تا بخشی از هزینهها را از مالیات پس بگیرید.